Alla inlägg under mars 2009

Av Caroline Olsson - 24 mars 2009 13:24

Skrev en insändare idag...
Tyvärr blev den för lång för att publiceras i bladet, så jag slänger ut den här istället!  =0)

Vem förtjänar bra vård?
Gör Du det? 
Eller jag?
Förtjänar Du bättre vård än jag, för att Du kan betala för den?
Är det så Sverige ska se ut?
Köp det du vill ha, det spelar ingen roll om det är mat och vård, eller semester och ny bil?
För mig finns det en viss skillnad i detta. Jag tycker att alla ska få samma tillgång till de mest basala saker livet kräver. Utan att betala extra för ”lite bättre” för att ”jag är lite bättre än dig”
För mig känns det inte moraliskt att säga till ”Asta Svensson” att – Nej, minsann. Du är inte värd lika bra vård som mig. Du har tjänat för dåligt under Ditt liv. Skyll Dig själv!

Men jag vet inte. Kanske beror det på att jag själv har den usla lönen av ca 10 000kr efter skatt. Det kan ju inte vara en särskilt bra pensionsgrundande inkomst. 
Men så är det när man är fast i borgarnas klor och tvingas jobba för privata företag som sätter vinsten främst.                                           
   
Då står man där med 10000kr och har en hyra på 5000, el för 2000, bensin för 1500. Sen är det 1500kr kvar till allt annat.
Att man sen får leva på vatten och bröd är det ingen som bryr sig om. Åtminstone inte Reinfeldt!
Men just så fungerar det i ett Alliansens Sverige! Även om Du tidigare tjänat 40000kr/månad och blir av med jobbet, ska Du tvingas ta 4 jobb som var och ett ger 10 000kr/månad för att få det att gå runt. 
Men hur hinner Du det? Hur hinner Du jobba 32timmar /dygn?  Det är ju inte möjligt. Man hinner inte ens sova och äta i ett Alliansens Sverige! Fast å andra sidan har du ju inte råd med mat, så det kan ju kvitta…


I ett Alliansens Sverige ska du jobba, jobba och jobba. Det är inte det att jag är emot att jobba, men jag tycker det är ett rimligt krav att man ska kunna överleva på 8 timmars jobb/dag. 
Moderaterna kallade sig för ”de nya moderaterna” ”det nya arbetarpartiet”. På ett sätt hade de rätt. De är faktiskt till för de som jobbar... och jobbar... och jobbar…  De glömde bara säga att de är ännu mer för de som står med piskan och ser till så att undersåtarna jobbar!
Det är inga nya Moderater vi har att göra med! 
Jag har sett dem, både efter och före valet. Jag har pratat med Reinfeldt innan valet också, och han hade samma åsikter då som nu. Det är ingen skillnad. 
Om Du tar på Dig en fårskinnspläd, och kallar Dig ett får.  Är Du då ett får?
Antagligen inte…
Alltså...Det kan ju vara min låga inkomst som gör att jag har moralen i behåll. Om jag haft mitt på det torra med miljonerna på banken hade jag kanske inte heller brytt mig, då kanske jag också hade försökt lura folk. 
Fast det tvivlar jag på. Jag är tämligen säker på att jag skulle vilja att mormor och hennes granne får lika bra service från hemtjänsten.
Det är så det börjar…   ”Fritt val” Det låter ju jättebra. 
För vem vill inte kunna välja att just "Pia" kommer och hjälper mig, för hon är så snäll.
Vad de glömmer att berätta är, att det inte är det valet man gör! Det handlar inte om VEM som kommer till Dig. Du väljer företag, INTE person!
Och när personalen blir sjuk är det kommunen som får ta kostnaden. 
Alltså måste man spara in de pengarna på annat sätt. T.ex genom att höja hemtjänst-taxan, som nyligen togs beslut om. 
Det behövdes inte i nuläget, enligt tjänstemännen som jobbar med taxor, men man valde det i alla fall.
Och hur ska Du kunna välja bland alla olika företag som erbjuder sina tjänster? 
Orkar Du verkligen läsa genom 50 olika företags information? Eller väljer Du det som är överst i högen?  
Det kanske är så kommunen ska spara in de extra kostnaderna. Genom att företag ska kunna betala för att hamna högt upp i högarna. Är detta det optimala?!

I dagsläget betalar du lika mycket för hemtjänst oavsett om det är kommunen eller externa utförare som kommer hem till dig.Men vad händer när de börjar erbjuda andra tjänster? 
De kanske kan handla till dig på Willys om Du föredrar den affären, istället för den som ligger närmast. 
De kanske kan byta Dina gardiner. 
De kanske kan klippa Din gräsmatta.Jag hade hemskt gärna sett att någon hjälpte mig med det, när jag hamnar i den situationen att jag själv inte kan längre.
Men om jag ska få den servicen, ska jag då inte få den oavsett om jag har pengar på banken eller inte? Om jag får det, vill inte också Du ha det? Även om Du har mindre pengar än jag?

Jag är inte emot konkurrens som kan leda till förbättrad service. Det låter jättebra när Bo Silverbern (ordförande i omsorgsnämnden i Kristianstads kommun där jag är ersättare) och hans följeslagare pratar om att man ska kunna välja. Jag vill också kunna välja. Men man måste vara ärlig också!  Vad får man välja? Har alla råd? Eller kostar det extra, om jag vill ha lite ”extra fin” hjälp?
Jag är av den fasta åsikten att Du och jag är lika mycket värda. Att vi ska ha rätt till lika fin hjälp oavsett inkomst.Jag tycker att det är viktigt att man engagerar sig och att man bryr sig. För mig är det de äldre som är hjärtefrågan. Det är tack vare Dig som jag haft gratis skola och skolmat, gratis tandläkare och läkare, gratis preventivmedel, fina vägar och gratis skolskjuts. Det är tack vare att Du kämpat för mig som jag haft dessa förmåner. 
Då vill jag ge något tillbaka och kämpa för Dig! För att Du ska vara lika mycket värd som ”adeln”!Och Du, har du en bättre lön att erbjuda kan du väl höra av dig? Jag tycker faktiskt om Bosse trots att han är på den ”mörka sidan”. Han är en reko kille i allt annat, så jag ska nog kunna jobba för en som han, som sätter valfrihet först  Caroline Olsson (S)




 

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards