Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Caroline Olsson - 24 augusti 2009 20:22

Inlägget jag skrev på ett forum på nätet häromdagen skapade en liten diskussion... Här kommer hela!
För att inte hänga ut någon anger jag de andra som "skribent 1" och "skribent 2"
 Mitt första inlägg var följande:

Vad tycker ni om hur Sverige ser ut nu i dagsläget?

Ang:

Jobb  -  Dagens regering gick till val på jobben. Jag minns att de kallade sig "det nya arbetarepartiet" för att förstärka det hela... Nja, man kan väl säga att de inte riktigt lyckats...

Ekonomi  -  Dagens regering har påstått att "Nu ska alla få det bättre" Deras skattesänkningar ska minska klyftora, alla ska få jobb etc. De fattiga skulle få det bättre... Hur kommer det sig då att mätningen som gjordes i våras av StatistiskaCentralByrån visade att klyftorna aldrig varit större? Aldrig har klyftorna varit större mellan de fattigaste och de rikaste... (dock har ju medelklassen fått det lite bättre, så det skulle väl gottgöra det hela?)

Man kan inte skylla på "den globala finanskrisen"!

De flesta finansiella problem Sverige har idag, kunde hanterats om politiken vågat ta sitt ansvar istället för att spela offer för den globala finanskrisen!

Brott  -  Antalet rattfyllor ökar i rask takt, och har så gjort de senaste ca 6 åren... Ytterst beklagligt så många har så dåligt omdöme  =0(

Ännu mer beklagligt är att man inte lyckats få till ett bättre system för att hantera problemen... Rättegångar kan dröja upp till ett år, och vid den tiden har alla inblandade glömt en stor del av vad som hänt...

Sen straffsystemet då... Fruktansvärt att man ska få rabatt om man begår fler brott, eller om man har lite tid kvar på skyddstillsyn och begår ett brott, ja då bakas det in i det gamla straffet, och blir egentligen ostraffat! Det håller inte!!!

Om ni fick ändra EN sak i Sverie. vad skulle det vara?

Jag skulle genast byta regering! Byta till en som vet vad de pratar om, som inte drar medborgarna vid näsan, som vet att uppskatta sina gamla, sjuka och utsatta! En regering som har hjärtat till vänster!


Caroline Olsson (S)


Skribent 1 svarade:
Jag vill att det ska ta slut någon gång!!

Varför måste vi lida för att Sverige har tappat greppet =/


Jag svarade:

Sverige är ju vi.

Det är bara vi som kan göra något åt problemen vårt land har. Vill man ha ändring får man se till att skaffa det. Man kan t.ex engagera sig politiskt, skicka skrivelser till politiker, namninsamlingar.


Det håller inte att bara sitta och titta på och klaga. Då har man mycket mer ut av att engagera sig och faktiskt göra något åt saken!


Skribent 1 svarade:

nepp.. jag har inte fått bestämma ett sk*t här i Sverige än :P

och om jag skulle skickat ett brev .. som det står att de inte ska ta in så många invandrare .. tror jag inte de kommer göra det bara för att jag skriver det ..

Jag svarade:
Där har du antagligen rätt. Främlingsfientlighet hör hemma hos Sverigedemokrater eller liknande, och de har ju inget större att säga till om...


Självklart får du inte bestämma själv, det är en demokrati vi lever i. Där bestämmer man tillsammans och röstar om saker.

Jag är stolt över att Sverige har demokrati. Jag är förbaskat tacksam gentemot de som stridit för rösträtten och jag kommer garanterat att strida för den själv om någon skulle få för sig att försöka förvandla landet till en diktatur!


Vill man komma någonvart får man givetvis börja i rätt ände. Politik är en lång process och måste få ta sin lilla tid.


Är man missnöjd kan man t.ex. engagera sig politiskt. Då kan man skriva motioner till kongresser, först och främst distriktskongress, där beslut tas och skickas vidare till partiets kongress. Har man sen lite tur blir det till partiets mening, vilken de då framför i riksdagen.

Skribent 2 svarade:

Jag tror inte heller att Sveriges regering bryr sig om, för dom vet att dom har sista ordet.

Dessutom kan inte sverige ändra brottslighetern.


Jag svarade:

Det där är en farlig uppfattning.

Tänk om vi skulle säga så om allt.

Tänk så många som sa "vi kan inte göra något åt slaveriet" "vi kan inte göra något åt samhällsklyftorna"

nej... Visst kan vi förändra.

Det gäller bara att de möjligheter istället för problem, så är hela världen öppen!

Skribent 2 svarade:
om jag fick bestämma, så skulle jag införa diktatur. En president skulle sitta fint i Sverige, tycker jag.


Vad ska vi med kung till, kan likaväl ha president som gör något :/


Det är vad jag tycker.

Jag svarade:

Det där är ett ganska vanligt men dock tämligen ogenomtänkt uttalande, om man funderar lite på saken...


Ofta kommer man fram till att sålänge denne diktator tycker som jag är allt frid och fröjd. Men om denne beordrar dödsstraff för alla som stjäl en kola, eller för alla som törs uttala en annan mening än den han/hon själv har, blir detta inget önskvärt styre längre.


Demokratin beslutar inte heller som vi vill alla gånger, men där har vi i alla fall möjlighet att engagera oss såsom vi vill, och framföra våra åsikter även om de konflikterar med sittande regerings...

Man vågar uttala sin mening utan att behöva frukta för livet.


Det anser jag att man ska uppskatta


Sen blev det tyst på dem, vilket jag tar som ett segertecken för egen del, givetvis!  ;0)

Av Caroline Olsson - 24 augusti 2009 11:02

Denna helg har varit ganska lugn...
Skönt eftersom denna vecka blir lite kaosartad och plugget börjar vid sidan av jobbet på måndag, så sen är väl där full rulle!

I fredags slängde jag mig på sofflocket efter att ha köpt lite coca cola & choklad (givetvis)! Sen kollade jag & Emil på Stefan & Krister, de e så jäkla bra ibland   =0)

I lördags körde jag hem till päronen och visade att jag lever än. Mamma hade plockat kantareller som jag inte tvekade att slänga ihop en röra på och lägga på mackan  =0)
Sen klippte jag gräset, och till sist slängde jag mig på soffan även den kvällen, hehe! Vid 21 tiden kände jag att jag kunde ju faktiskt inte däcka på soffan så dags en lördag... Så jag bestämde med Skägget att gå på en liten promenad  =0)
Strax innan 22,00 rullade jag in på kyrkogården i Skepparslöv och hälsade på faffar  =0)  Tyckte att det stack upp en massa ogräs som jag började dra i. Det var nu inte så lätt att se vilket som var ogräs och vad som var blommor eftersom det var beckmörkt!! Så efter en stund kände jag att jag fick tag i en blomma... Ooops! Så jag lyste lite med telefonens kameralampa för att försöka se lite... Hade visst råkat få upp lite blommor också, men men... Det var iaf inte de jag hade satt där  ;0)
Sen körde jag ner till Skägget, så gick vi en låååång och snabb promenad  =0)


Igår var jag lite besviken över att inte ha nån träningsvärk, men minsann om den inte kom idag istället!!!
Fast lite av den kan ju försås vara sen jag krälade under bilen igår...
Jag & pappa bytte en trasig hjulbult, kollade lite vad som strular med mitt backlyse, bytte mellanlagret, olja och oljefilter...
6 timmar senare stod jag i duschen och tvättade håret 4ggr eftersom schampots skum var grått!! All olja är ännu inte borta, den har minsann grott sig fast... så den får väl nötas bort, antar jag   =0)


Jaja... Skrev lite mer också... Ovanligt, men skoj  :-D
Man får passa på medan inspirationen flödar, sen kan det gå ett par år utan att nåt vettigt kommer...


Jahapp... Idag blir det till att handla efter jobbet... Lovade visst att baka en liten kaka. Just det!! Kaffe måste jag ju köpa!! Kan ju inte tvinga besökare att dricka te bara för att jag gör det!
Äsch, får väl köpa lite grädde, så kan jag också ta en kopp :-D


Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Skapa flashcards