Alla inlägg den 3 december 2009

Av Caroline Olsson - 3 december 2009 07:51

Jag vet inte riktigt med detta...

Länken som artikeln går till skriver om en byggnad som ägs av banverket.

Hemlösa har flyttat in i den, men nu ska den rivas efter jul.

Man har skjutit på det ett tag nu, men nu rivs den av säkerhetsskäl...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091203/KRISTIANSTAD/712039786/1018/&/Hemlosa-far-stanna-over-jul


Dock förstår jag inte riktigt mångas reaktioner på detta.

De tycker att det är skandalöst att man ska kasta ut dem, de tycker inte att man tar hand om dem enligt socialtjänstlagen...

MEN  faktum är att de inte alls kastas ut i ingenting.

I Kristianstad har vi ett härbärge som inte på något vis är fullbelagt. De senaste uppgifterna jag hörde var att det finns gott om tomma sängar där.

Där får de mer än gärna vara. Där är varmt och gott, mer sällskap... ja, jag förstår helt enkelt inte varför de inte går dit istället? Nu är det möjligt att de som menar att rivandet är förskräckligt inte har kännedom om härbärget, men då kan jag ju passa på att upplysa om det här och nu.

Bara det att där är varmt och riktiga sängar borde ju göra det mycket mer attraktivt än en oisolerad förfallen byggnad med bara ett hårt golv att ligga på.

Dessutom finns det fler fördelar med härbärget!

Jag förstår att det kan ses som ett problem för en person som är beroende av droger eller alkohol att låta bli, men då man är på härbärget får man inte nyttja något av det. Det kan bli en början till avvänjning! Bara det att man får en varm och mjuk säng kunde vara en liten motivation.

Dessutom är det så, att om man sovit där mer än (nu minns jag inte riktigt, men jag tror att det är 3 nätter) i alla fall, efter ett antal nätter förmedlas kontakt med socialen, och man får alltså hjälp från dem.


Nu undrar man ju hur många av de hemlösa som känner till detta? T.ex de som finns i denna kalla, osäkra och övergivna byggnad. Vet de om detta?


Rimligen borde de känna till det vid detta laget. Om man pratat med dem om rivningen, torde man i samma samtal upplyst om härbärget och alla dess fördelar... Men man undrar ju om de sätter sig emot, istället för att packa väskan och gå till bekvämligheterna?


Sen får man inte heller glömma att det finns de som faktiskt väljer detta liv självmant. Jag minns hur förbannad jag blev som 18-åring när vi hade SSU-möte och kallade dit dåvarande ordföranden för socialnämnden i Kristianstad och hon berättade att det finns de som väljer detta liv. Jag blev SÅ ARG! Och menade att det minsann bara var ett sätt för andra att bortförklara varför man inte gjorde något åt det!
Under de 7 år som gått har jag nu insett att så är det inte riktigt...

Jag har själv hört personer säga att de trivs med friheten, det finns en kvinna som inte kan vara inomhus, hon får panik och känner sig instängd.

Visst är det fascinerande?!

Jag för min del kan fortfarande inte förstå det, men om hon och även andra känner sig lyckliga av att vara ute i det fria, så ska inte jag spärra in dem mot deras vilja... Men man kan ju inte låta bli att undra, vad det är som gör det? Undrar vad hon har varit med om som gjort att hon känner så...? Det kan jag fundera över ibland, särskilt nu när det blir kallare ute..............


Då är det värre med dem som inte vill söka hjälp, för att de inte vill ligga samhället till last... Mitt hjärta blöder för dem som inte inser att de är viktiga för att de är just de som de är.   

Visst, kanske man "ligger lite till last" till en början, men sen... SEN kan man istället hjälpa de som behöver "belasta" lite, de också...
Det är ju så det borde fungera... alltid!

"För alla efter förmåga, åt alla efter behov"!

Alla behöver lite hjälp ibland, det är inget fult i det...

Det där med egoism och snålhet är bara borgarnas förtryck.

Vi socialdemokrater ser alla för vad de är; betydelsefulla människor!!!

Ingen ligger till last, man behöver bara lite hjälp ibland, och jag hjälper gärna till!





Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards