Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Caroline Olsson - 11 januari 2010 15:45

Med tanke på inlägget om Skånes djurpark som skjutit av hela vargflocken sedan alfahonan avlivats har jag grävt fram lite fakta...

(http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100110/SKANE/100119993/1338/&/Hela-vargflocken-fick-skjutas)

Min största fråga var vad som händer när ett av alfadjuren dör. Om det verkligen är så att resterande del av flocken självdör, eftersom man valde att avliva dem.

Min privata spekulation var att istället ett nytt alfapar framträder. Det låter mer naturligt.

Då det första inlägget skrevs hade jag inga fakta om saken, men det har jag inskaffat nu.

Här finns bl.a stöd för min spekulation! Och lite annan fakta...

 

  

 

Från Wikipedia 

Ibland påträffar man ensamma vargar i naturen men den vanligaste levnadsformen är flocken eller familjegruppen som man idag föredrar att kalla den. Vargens flock består av föräldraparet (alfa-djuren), deras årsvalpar samt tidigare ungar. Antalet beror på födotillgången.

Parning sker i februari–mars och de 5–6 ungarna föds i en lya efter 65 dygn[3]. Det är endast alfahonan som löper och får ungar. Unga vargar är könsmogna först vid två års ålder, men fortplantar sig i allmänhet inte förrän under sitt tredje levnadsår, och kan stanna hos föräldrarna fram till dess. Äldre ungdjur hjälper föräldrarna vid uppfostran av yngre ungdjur. När ungvargarna blir könsmogna lämnar i de allmänhet flocken och letar efter eget territorium.

 

 

Från http://www.folkforvarg.com/vargfakta.htm

Vargen är genom sin uthållighet och flockbeteende en anpassningsbar djurart som spridit sig över enorma ytor i Eurasien till Nordamerika

 

 

Från http://www.jarvzoo.se/swe/djur_varg.php

 
En vargflock är i grunden en familj, med ett ursprungspar (= alfa-paret) och deras ungar. Ibland kan en eller flera av ungarna stanna hos föräldrarna i flera år och hjälper då till med jakt, ungvårdnad (av småsyskonen), revirförsvar, m.m

 

Vargflockarna är inte stabila, utan kan variera i storlek både under året och mellan olika år beroende på födotillgång, antalet valpar som föds och överlever, antalet andra vargflockar, etc. När föräldraparet dör upphör i allmänhet flocken att existera och de yngre vargarna söker nya partners för att bilda egna flockar.

 

 

Från http://www.bilderochfakta.se/djur/hunddjur/varg/

Om någon av vargarna i föräldraparet dör splittras vanligtvis flocken. Är den kvarvarande vargen inte för ung försöker han eller hon stanna kvar inom reviret och locka dit en ny partner. Genom att yla, vilket hörs över flera kilometer, och lämna luktmarkeringar i form av urin försöker han eller hon få kontakt med andra vargar.

Under följande tio veckor iakttar ungarna sina syskon och föräldrar för att på så sätt lära sig hur en varg ska bete sig inom flocken. Under den här tiden tyr sig ungarna till alla vargar i flocken och tror att alla de möter tillhör den.

__________________________________________________



 

 

Ja, här ser vi att vargen är ytterst anpassningsbar, och övriga flockmedlemar självdör inte om t.ex alfahonan (som det var i detta fallet) försvinner. Istället bildas ett nytt alfapar, och ungarna i flocken tyr sig till dessa.

Alltså.

FY SKÄMS, Skånes djurpark som kallblodigt hade ihjäl hela flocken i onödan. Här finns flera olika, av varandra oberoende källor som säger samma sak!

 

 

 

Av Caroline Olsson - 11 januari 2010 13:30

Ja, nu rör det på sig!

Idag var det dags för anställningsintervju på Effekt personal!

Kändes riktigt bra, måste jag säga. Jenny-Ann som jag pratade med var väldigt trevlig, och gav mig lite tips på hur jag kan förbättra mitt CV, och lite tips på saker att ta upp (eller inte ) vid intervjuer etc.

Vi pratade i över 1,5 timme, och först när jag kände att mobilen vibrerade kom jag på att jag faktiskt hade ett annat jobb änsålänge...

Det var Sandra på Volvo som messade och undrade om vi inte bara skulle byta pass... Hon trodde inte att jag skulle komma alls, hehe.

Så jag sprang därifrån och ringde upp henne...

Tack och lov var det ingen fara, hon hade inte bråttom, och jag hann dit innan hon skulle sluta sitt pass.

Nu sitter jag här och försöker få ner en räkbaguette mellan kunderna!!
Jag hann inte köpa något själv eftersom jag redan var sen, så Rune var snäll nog att springa inom Brödboden i stan när han var inne med kundtransporten och vände.   

GUD SÅ GOTT!!

Fast just nu skulle nog vad som helst vara smaskens! Jag har varit uppe sen 9 och inte hunnit äta!!

Jaja... Planeringen kan inte alltid hålla...


Skönt att få lite input på CV och sådär, bra tips mottages alltid gärna   

Så nu hoppas vi att det kommer in lite uppdrag till Effekt personal, så jag kan bli matchad med dem, och anställd   


Skickade in en ansökan till tjänsten som "mobil reporter" till SR också för ett tag sen... De skickade en mall som jag skulle fylla i och sända tillbaka.

Samma med Statoil på tjänsten som "ställföreträdande anläggningschef".

Hoppas det nappar någonstans nu...

Ahh...

Håll tummarna för mig!!





Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards