Alla inlägg den 13 januari 2010

Av Caroline Olsson - 13 januari 2010 08:30

Nu ska Östra Göinge Arbetarekommun försöka införa "varannan kvinnornas".

Detta har vi haft länge i Kristianstad, och lite naivt, inser jag ju nu, trodde jag att det gällde nationellt...


http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100113/OSTRAGOINGE/701139802/1338/&/Kvinnorna-tanker-ta-plats-i-ostra-Goinge-politiken


För mig har det alltid varit självklart att köra varannan damernas på listor och så, eftersom vi i vår kommun har så många engagerade och duktiga damer!   

Sen funderar jag lite...

Deras inställning är kanske inte den bästa? De säger att männen har tid med politiska uppdrag, medan kvinnorna inte anser sig ha densamma.

Alltså... Jag och pappa har ungefär lika mycket tid. Om något har jag lite mer tid än honom, och vi är ju en man och en kvinna... Jag tänker att könet kanske inte spelar någon roll vad tiden anbelangar? Det torde snarare bero på vilka prioriteringar man gör.

För den delen... Om man inte anser sig ha tid; ska man då kvoteras in och "tvingas ta sig tiden" i alla fall, bara för att man är kvinna?

Det klingar inte riktigt rätt i mina öron...


Jag tänker såhär: Finns det underlag, alltså tillräckligt många intresserade och engagerade kvinnor som anser sig ha tid; fine! Ha en sådan regel...

Men finns det inga så varför krångla till det? In med de som vill och låt karlarna ta resten då. Är det hela världen?


Sen är jag för övrigt emot "kvotering" av alla dess slag!

Varför så könsfixerat?

Borde det inte vara "må bäste man/kvinna vinna"? Om en kvinna och en man båda vill vara låt säga ordförande i en nämnd. Strunta i vad som sitter under midjan på dem, och välj den som är bäst lämpad istället!

Tänk bara på en arbetsplats... Om jag som kvinna blir inkvoterad får jag kämpa stenhårt för att visa att jag är lika duktig som killarna! Det är oerhört påfrestande. Om jag däremot är duktigare än en manlig sökande till en tjänst och kommer in på de premisserna blir det inte samma sak.


Även Högskolan i Kristianstad brottas med detta...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100112/KRISTIANSTAD/701139870/1018/Kristianstad


Jag som kvinna skulle avsky att bli inkvoterad någonstans.

Jag vill bli uppskattad för den jag är, för mina kunskaper, åsikter och handlingar.

Allt annat vore förnedrande!



Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards