Alla inlägg under januari 2010

Av Caroline Olsson - 6 januari 2010 18:09

Ahh, jag hade räknat med att spendera mestadels hela kvällen i stallet idag...

Att plocka in 12 hästar och mata dem tar sin lilla tid...

Men minsann! När jag kom dit var 10 av dem redan inne!   

SÅ jäkla skönt!!

De andra tyckte väl att det var för kallt för sina hästar att vara ute...

Jaja, så jag blev klar i vettig tid och kunde köra hem. Niiice!

Nu väntar en lång, varm dusch och sen blir det väl till att slappa lite i soffan.

Imorrn är det dags för jobb igen. Ska bli skönt, tycker jag...

Kändes ju lite onödigt att vara ledig idag igen när jag redan haft 2 veckors semester och sen bara jobbat 2 dagar...

Jaja...


Imorse vaknade jag av att det väsnades och skakade utanför fönstret. Antagligen hade jag drömt om det där jordskalvet för nåt år sen, för det var min första tanke... Men sen hördes det igen och igen. Så kom jag på att det snöat igår när jag gick och la mig, så det var antagligen snöplogen.

Jag var inte tillräckligt engagerad för att se efter utan vände helt enkelt på fläsket och somnade om!

När jag långt om länge gick upp märkte jag att det var en jäkla massa snö ute, så visst var det snöplogen jag hört...

Jaja...

Tycker iofs att det räcker med snö nu när jul och nyår har varit, men det kan man ju inte göra så mkt åt.


Well, well... Soffan väntar...


Av Caroline Olsson - 5 januari 2010 13:30

Alltså... Är detta en så stor grej som man gör det till egentligen?

Om nu folk är beredda att ge sig ut i snökaos, storm eller spöregn för att få i sig ett bloss eller två, har då jag med det att göra? Varför skulle jag bry mig?

Var kommer denna storebrorsmenalitet ifrån?

Jag är benägen att hålla med Bengt Gustavsson (M) om att folk gör sina val och får stå för dem och ta dess konsekvenser.

Vill de förkorta sina liv med ett par år, be my guest, jag lägger mig inte i det...

Jag förstår inte varför arbetsgivaren skulle göra det heller.


OK om man kör argumentet att de snyltar på arbetstiden. Det tycker jag också, till skillnad från Gustavsson är orättvist. Men om nu reglerna är sådana är det väl bara att gå med ut? Vem har sagt att man måste röka för att vara ute?

Som anställd på bemanningsföretag får man se en hel del olika arbetsplatser med olika regler.
På vissa får rökarna göra sitt under fikapauser, och hålla sig resten av tiden. Eller stämpla ut om de känner ett trängande behov emellan. Det tycker jag är helt rätt!
På andra får de gå ut när som helst, och då gör de verkigen det 2ggr i timmen!!

Inte nog med det, de står/sitter gärna där 15 minuter åt gången dessutom!

På sådana arbetsplatser kan jag mycket väl få för mig att helt sonika följa med ut i gemenskapen och bara stå där och snacka skit! Ja, vadå? De kan ju inte gärna säga nåt. Kan de stå där så kan väl jag?!   

Det blir så tydligt om någon går ut och ställer sig utan att ha något egentligt ärende på det viset. DÅ jäklar reagerar folk, kan ni tro! Testa det!
Även de som aldrig gnällt på rökarna kan komma med en fräsig kommentar, haha!!   

Fast är det skitväder kan de gott stå där och huttra för sig själva. Då kan man gärna sätta sig med en kopp kaffe på andra sidan fönstret och "skåla" lite med, hehe.    Jag och en kollega gjorde en sådan kupp under en vecka för några år sen. Så fort de andra gick ut, satte vi oss i fikarummet där man såg dem stå och huttra. Vi tog en kopp kaffe på insidan och visade hur gott vi värmde oss, hahaha!


Gustafsson säger enligt tidningen att facket borde ställa upp. "De borde ställa upp för sina medlemmar, som blir utkastade i snö och rusk för att ta sig ett bloss."

 

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100105/KRISTIANSTAD/701059863/1338/BROMOLLA/&/Gustafson-tar-strid-for-ratten-att-roka-i-stor-debattartikel


Här kan man ju undra om han talar om detta som en metafor, eller om han vill röka inomhus nu när det snöar och ruskar...?

Förlåt mig, och kommer jag hem till dig ska jag inte säga ett ljud om du blossar inomhus, för det har jag inte med att göra. Jag kan faktiskt till och med tycka att det luktar lite gott... en stund... Men på jobbet vill jag gärna slippa...
Där vill jag ha frisk luft så man kan tänka klart. Inte tårande, svidande ögon och astma... 


Nja...

Som sagt. Låt folk ta ansvar för sina handlingar och själva ta konsekvenserna för de val de gör.

Arbetsgivaren kan skita i hurvida folk taggar eller inte, så länge de inte gör det på betald arbetstid, då andra jobbar.

Det är upp till var och en om man vill sitta inne i värmen på rasten eller stå ute och frysa röven av sig. Ledig tid kan man göra vad man vill med.

Sätt istället upp regler om att de får stämpla ut om de behöver gå ut mellan rasterna!

För övrigt;  live and let die... (eller säger man live and let live, kanske?   )

Av Caroline Olsson - 4 januari 2010 22:30

Nu när jag är åter i verkligheten, alltså har börjat jobba efter semestern, får vi ta träningarna på kvällarna istället... Åtminstone varannan vecka, varannan slutar jag ju 12,15 så det går ju bra!


Idag blev det i alla fall kvällsträning, så jag var hemma lagom till "Rolandz - the movie" drog igång på 4an. Hahaa så jävla bra!! Dessutom spelades en hel del av låtarna vi övar till!   


Träningen gick riktigt bra, tycker jag... Jag lutar nog inte så mkt i högersnurren nu, och det känns som om jag kommer runt som jag ska...

Alltså på plats, nu ska jag bara bli färdig till att tänka "runt min danspartner", istället för "bort från" när jag snurrar. Att snurra i dansriktningen, så jag inte sticker iväg utåt.

Det är minsann riktigt mycket att hålla reda på, ska ni veta! I vänstersvängarna verkar det gå av sig självt, men höger är riktigt klurigt...

Men det kommer säkert, jag tyckte som sagt att det blev bättre bara på de drygt 2 timmarna vi höll igång!   

Körde lite träning i mörker också... Så nu kan vi dansa även om proppen går på Sommarlust, hehe! Lite spännande, men det blev faktiskt inga större olyckor... Trampade på en stol ett par ggr bara...


Känns som om jag sträckt ljumsken också... Hur kan det ha gått till...?   


Jaja, känns iaf som om jag kommer någonvart, och det är ju positivt!!


Skoj som tusan att ca 100 pers läst bloggen idag och flera kommentarer inkommit! Alltid skoj att få kommentarer, det har varit lite dåligt med det ett tag, tycker jag...

Hoppas det håller i sig!


Av Caroline Olsson - 4 januari 2010 16:30

Mycket i media som väcker tankar idag...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100104/OSTRAGOINGE/701049907/1338/KRISTIANSTAD/&/Stulna-faglar-lamnar-tomrum


Vem snor fåglar?!! Man blir ju så förbannad på dem och ledsen för ägarens skull...       

Jag minns i somras när grannens pärlhöns försvann.

De var iväg på orkidé-konvent över natten och när de kom hem fanns endast en död höna kvar... de andra var borta.

Inget djur kan ha tagit dem eftersom inhägnaden var stängd.

Jag visste ju hur Ingrid bakade sockerkaka på äggen som hon sen gav till dem, så de fick tillbaka sina ägg. Så kärt!! 

Man blir ju så fäst vid sina djur, sen kvittar det om det är hundar, katter, fåglar eller fiskar! Oavsett art lägger man ner en herrans massa tid och ömhet på sina djur.

Om någon stal min Emil (hunden) skulle det kännas i det närmsta som om de stal mitt barn, en del av mig!


Nu är det kanske inte så lätt att hitta den som stulit de heller kanske... Ägaren bad i artikeln allmänheten om hjälp att hålla utkik och att det är lite misstänkt om man ser någon som plötsligt har 8 sådana fåglar...

Jag vet inte hur vanliga de är, men det kan ju vara att den som har dem nyss köpt dem? Sen är det inte heller säkert att alla hamnar hos samma person. De kan mycket väl säljas vidare i mindre antal... och då blir det genast svårare att hitta dem eftersom det inte är samma antal...

Men visst ska jag hålla ögonen öppna, och jag håller tummarna stenhårt för att han får tillbaka sina vänner!!

Av Caroline Olsson - 4 januari 2010 16:00

Är det detta det finns en facebook-grupp för?

Jag såg att en kompis promotade gruppen och menade på att det fanns väldigt klena bevis för att det skulle vara han som gjort tjejen illa...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100104/KRISTIANSTAD/701049837/1338/&/Misstankt-15-aring-skot-kvinna-i-ansiktet


Läser man detta verkar det inte finnas några tvivel... men media är ju media...


Jag går i alla fall inte med i någon grupp utan att ha mer kött på benen...

Men man undrar ju...

Fast det är upp till polis, åklagare och advokat att lösa, tycker jag...



Av Caroline Olsson - 4 januari 2010 15:00

Man undrar ju när man läser sånt här..

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100104/KRISTIANSTAD/100109977/1338/&/Man-ranad-vid-Bjorket-–--tre-man-sitter-anhallna


OK om de snor sakerna av värde, som mobilen och mp3:an. Alltså inte OK, men det kan man mer förstå. Men varför ta jacka och skor?!

Även om det var fina märken, vilken historien inte förtäljer, förlorar saker i värde så fort de andvänds... Skor t.ex Vem vill trampa runt i någon annan fotsvett?!


Enda chansen att detta ska bli lite begripligt är om man tänker sig att dessa killar antingen själva, eller någon i deras närhet har det så dåligt ställt att de inte har råd att köpa jacka och skor...? Då kanske man kan bli så desperat att man slår ner någon för det...


Jag vet inte, men jag hoppas innerligt att jag själv aldrig hamnar i den situationen...


Sen stod det iofs att de var anhållna för narkotikabrott också, så det kan ju vara en dumhet de fick för sig under inflytande av droger...

Det är ju också en jäkla dum bestämmelse, att man kan skylla på tillfällig sinnesförvirring p.g.a droger eller sprit och få lindrigare straff... Du har ju ändå valt att stoppa i dig skiten, då får du banne mig ta ansvar för vad du gör efter det också!!


Jahh...


En sak är säker... Tur att det finns vardagshjältar som den som ryckte in och stoppade det hela!!

Av Caroline Olsson - 4 januari 2010 13:30

Ja, då var man tillbaka på jobbet idag...

Givetvis började det strula redan igår kväll när jag fick ett mess med en påminnelse om att jag jobbar eftermiddag denna veckan...?

Med en annalkande panik började jag inse missförståndet som inträffat!!   


När jag pratade med min kollega för en dryg vecka sedan var vi överens om att schemat "fortsätter som vanligt"

För mig innebar det att udda veckor jobbar jag förmiddag och jämna eftermiddag... För henne innebar det att varannan vecka-principen fortsätter så att vi byter...

*Suck*

Jag hade bokat möte med trygghetsrådet p.g.a min uppsägning och dansträning i eftermiddag, nästa vecka anställningsintervju på förmiddagen och lite annat smått och gott, så det blev till att stiga upp i tid imorse och ändra allt...

Känns ju lite kluddigt, och allt kunde förebyggts med tydlig info från chefen. Men nej då. Vi förväntas lösa allt själva! Ja, jo, tack för förtroendet, men man kan ju inte bara skita i allt utan att förklara vad man förväntar sig av oss!

Jaja, vi får väl ta delat ansvar för saken, men trist är det oavsett anledning...


Skit samma.

När jag kom hit idag kändes det riktigt hur mycket jag saknat alla.

Jag stormtrivs verkligen med mina arbetskamrater och klimatet här på Volvo!

Det gör bara uppsägningen ännu mer deppig... Jag vill verkligen inte sluta här...

Men finns det ingen tjänst så finns det ingen. Cina kommer tillbaka från mammaledigheten i februari och då behövs det antagligen inte någon mer här, tyvärr... ALLA andra här har kläckt den ljusa idén att man kan ju fortsätta att dela tjänsten och anställa mig, och "oh, men du får ju inte sluta, du ska ju vara här hos oss" osv. ALLA utom chefen, som precis som vanligt bara förväntar sig att allt ska rulla på......

FÖR FAN JÖRGEN!! KOM LOSS!!
Sen vet vi ju också att omstrukturering kommer att ske på leveransavdelningen, som ska dra ner på tjänster, så då kanske någon av dem får denna...

Jahh... Lite info är allt jag begär, men det finns som vanligt ingen.

Sorry, men på den punkten är du ruskigt dålig!

Jaja...


I slutet av månaden ska jag in till bemanningsföretaget som hyr ut mig hit för att göra om ekonomitestet, och om jag klarar det backar de på min uppsägning... Men jag vill ju vara här! Här, här här!!


Jahh, livet är inte rättvist. Det är bara till att göra det bästa av det... Jag kanske får ett minst lika bra uppdrag sen, om jag klarar testet...


Också ska jag på anställningsintervju nästa vecka. Sandra kunde byta pass på Måndag så jag slipper kludda med det... Får hålla tummarna för att det ger något.


Också har jag skickar en herrans massa ansökningar på jobb lite varstans så jag hoppas på napp någonstans...


Håll tummarna för mig nu!!!


Summa sumarum... Jag älskar mitt jobb på Volvo och vill verkligen stanna här, men man måste också inse att allt blir inte alltid som man tänkt sig...

Jag får njuta av tiden som är kvar och hoppas att framtiden ser ljus ut, vart jag än befinner mig då!


Av Caroline Olsson - 3 januari 2010 21:30

Ack, om jag ändå satt mig för att blogga tidigare igår... Då kunde jag skrutit med en dag i nyttighetens tecken...

Jag och Emil mötte upp Johan, Sofie och Figgan i Åhus, och gav oss ut på en riktig äventyrsrunda!!!
Till sist fick Emil dra mig uppför backarna och Johan skjuta på bakifrån, hehe!  


Himla mysigt var det iallafall att gå nere vid stranden en sväng, och Emil tog sig ett dopp! Galna hund!!

Båda hundarna överlevde och rundan blev en klar succé!

Tackar till er för det   

Och tack, Johan för hjälpen med däcket!!!!


Sen var det ju då detta med mat..........

Jag hade minsann inte gått upp i tid för att äta ordentligt innan jag gav mig av, så jag var döhungrig när vi var klara med promenaden! Johan likaså...

Givetvis kläckte jag den finfina idén om en vikingrulle, och så blev det!! Jag borde snart få klippkort på Pizzaboden!!

Sen körde vi hem till mig för att äta...

Ja, man kan väl säga som så... att... ehh... Jag städar ju sällan eller aldrig om jag inte väntar besök, så jag fick varna innan om hur här såg ut... hehe

När jag kom innanför dörren plockade jag så smidigt jag kunde med Emils koppel i ena handen upp ett par trosor han tidigare snott ur tvättkorgen för att smaska på... OBS! Detta är inget jag lärt honom, men han verkar gilla att förtvätta mattes trullor!!! 

Jaja, så fick jag ju slänga in dem i sovrummet & stänga igen dörren till den röran åtminstone en stund...


Minsann om vi inte hittade en film på TVn också, och efter det fick jag så vackert köra till hästen...

Sen körde jag in till Österäng för spelkväll... Jag trodde bara det skulle bli jag & några polare till, så jag åkte såklart in i joggingbralls och en sleten tröja!!

Ja, jo... 10 pers blev vi........

Hahaha, jaja

God mat och kladdkaka ställde vi till med iaf.

Sen blev det lekar och lite musik för hela slanten.

Riktigt jäkla trevligt minsann!


Klockan 00,45 var jag hemma och det var dags att sova, och inte heller det blev en nyttig dag...

Får se till att dansträna lite snart, så jag skuttar bort det, hehe!

Jaja, imorse blev det till att gå upp och ta ut hästarna tidigt i ottan, så jag fick knyta mig i vettig tid...


Här kommer lite bilder!!

  

Vi kände oss som hemma och röjde i skåpen efter skålar, redskap och ingredienser till kladdkakan!!

Erika vispar (i en kastrull eftersom vi inte hittade någon skål....) Sara häller i och jag står redo med smöret!


Efter maten blev det dags för lekar, och jag kunde inte låta bli att helt fräckt sno de bästa från Johan...

Leken var egenhändigt av oss påhittad och gick ut på att alla skrev lappar med begrepp, sen tog man en lapp och skulle rita detta....

I början var det typ "kladdkaka" eller liknande, men sen sa Sara ett sanningens ord. Det blir mycket roligare om det bara är SNUSK!!
Lite inspirerade var vi efter att ha letat upp Rammsteins ocenurerade verision av "Pussy". Jisses...

Detta är alltså.... SPANKING!!!


     

Och en finfin BULLFITTA!!

  


Ja, som ni ser hade vi skitskoj!! Hahaha!


Toudilou!!!    

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Skapa flashcards