Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Shiny

Av Caroline Olsson - 7 maj 2012 14:57

En som inte fått så mkt uppmärksamhet i bloggen är Shiny.

 

Det beror på en sak enbart.

Jag har varit en dålig mamma  


Sen hon flyttade till Viby har det inte blivit så mycket ridning av...

Jag trodde där skulle finnas massor av bra vägar, men icke! Naturreservatet är avspärrat, så om man vill rida finns 2 alternativ.

Inne i kvarteren eller paddock...

Inget av det tilltalar mig direkt.

Både jag och Shiny är skogsmullar och gillar inte att skrutta runt i ringar...


Resultatet blev att fina Shiny med sina snygga muskler återgick till den åsneform hon hade när jag tog över henne för 9 år sen...

Stallet blev en börda... Eftersom jag inte fick det roliga med ridningen var det mer eller mindre enbart jobbigt att åka dit för att göra "de tråkiga måstena"...


För ett tag sen fick iaf Surre reda på att det kanske fanns en ledig stallplats i Trolle Ljungby, så jag tog mod till mig och ringde... Jag hatar verkligen att ringa till folk jag inte känner... Eller folk över lag...
Jag ringer i regel ingen alls, mer än pappa och Andy, hehe!

Det skulle ju va så pinsamt om den man ringer frågar "vilken Caroline???"

Jag skulle väl närmast dö, så pinsamt det skulle vara!!


Iaf tog jag mod till mig och ringde Martina...

Det var ju en jäkla tur!!!


Shiny flyttade i slutet av mars och har blivit en helt annan häst  

Jag har hittat tillbaka till glädjen med att ha häst!


När jag skulle sätta igång henne igen gjorde jag som för 9 år sen...
Jag fick då rådet att skritta långa turer med henne...


Såhär 9 år senare och med mig vägandes 15 kilo mer var det ingen bra ide... Hon fick en muskelknuta  

Så under 2 veckor blev det massage, stretching och promenad i grimskaft...


Förra veckan provade jag rida 10 minuter.
Det gick bra, så jag tog 15 minuter resten av veckan.

Det är så härligt!!
När hon var öm vippade det på fel håll, så att säga... Jag guppade höger-vänster på ryggen.

Nu guppar det fram-bak och upp-ner, som det ska  


Fördelarna med nya stallet är många.

 - Vi är ett bra gäng tjejer i ungefär samma ålder.

 - Istället för stallmöten blir det tårtätarkvällar och andra trevligheter.

 - Alla hjälps åt. Om man är i stallet samtidigt som någon tar in hästarna är det en självklarhet att man hjälper till... Det har jag aldrig varit med om innan... Innan kanske man tog in sin egen häst... På sin höjd...

 - Det finns hur många ridvägar som helst. På alla möjliga håll.

 - Man slipper mocka bajs i hagen eftersom den är så stor.

 - Hagen är nästan lika stor som den 9 hästar delade på i förra stallet, så de har gott om gräs.

 - Alla fyller på vatten i hagen, så en slipper göra det alltid.

 - Man kan alltid få råd av de andra tjejerna!! Som nu med muskelknutan... Martina tipsade om hur jag kunde använda linimentet. Therese tipsade om ett program hon hade fått till sin häst när han skulle sättas igång efter sin skada. Elin och hennes kompis visade en massagemetod som gjorde susen.

Shiny är min första egna häst, så jag kan ingenting om skador och sånt... Då är det superskönt att det finns duktiga tjejer som kan lite mer och kan komma med tips!


Överlag är det en positiv stämning i stallet. Inget tjafs och annat trams.

Idag ser jag fram emot att åka dit, och tiden springer iväg när jag är där.

Andy behöver inte följa med längre... I det andra stallet var han alltid med för att det skulle gå fortare, nu uppskattar jag timmarna jag spenderar där själv och han hänger bara på om vi ska någonstans efteråt eller har varit någonstans innan.


Det i samband med att han återupptagit innebandyn har gjort att vi kommit varandra närmare på något sätt.

Man behöver vara ifrån varandra ibland!


Kort sagt:

Att byta stall var det som startade en positiv spiral på alla sätt.

Det bästa som hänt på länge   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Olsson - 31 mars 2016 18:15

Det här är rena tramseriet!http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/opposition-vill-att-eriksson-s-avgar/   Jag hörde redan imorse på radion att treklövern och SD kräver ordförandes avgång och jag satte nästan i halsen!Helt ärligt; det är v...

Av Caroline Olsson - 31 december 2015 22:39

Så var det dags att summera det gångna året än en gång. Jag höll först på att glömma mitt årliga inlägg och var på väg att gå och lägga mig utan det, men kom på att det trots allt är en tradition, så lika bra att hålla den igång!   Året har bju...

Av Caroline Olsson - 1 november 2015 21:30

Ibland är jag lite extra modig!Ibland får man helt enkelt lägga rädslan åt sidan och prova på något skrämmande. Efteråt är det enormt stärkande.   Min fina Shiny har jag haft i 12 år, och sedan jag fick henne har jag inte ridit någon annan häst...

Av Caroline Olsson - 28 oktober 2015 16:15

För ett par veckor sen fick jag eld i baken!!Plåtslagaren skulle komma på måndagen, och på fredagen kom jag på att jag måste måla klart "lådan" under taket innan hängrännorna kommer på plats!   Som tur var skulle jag släppa ut hästarna på helgen,...

Av Caroline Olsson - 27 oktober 2015 22:30

Nä minsjäl!Det var det värsta!   Han den där som varit så få förunnad är det dags att lägga på hyllan nu! Att han är sjukt skum har jag redan konstaterat. Det kan gå ett par veckor utan att han hör av sig, och sen plötsligt hör han av sig var...

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards