Direktlänk till inlägg 7 april 2015

Föreläsning och överraskning!

Av Caroline Olsson - 7 april 2015 22:00

Jag ÄLSKAR överraskningar!! Om de är positiva, vill säga.

Det kan vara små saker som förgyller dagen.

Ett mess från någon i stallet att de har fixat till Shiny, en coca cola som någon fixat till fikan på jobbet eller något liknande. Jag skiter i vad saker kostar, jag blir bara så glad att någon tänker på mig. Det värmer så gott i hjärtat   


Imorse, när jag hälsade på Christel och ville höra allt om hennes resa till Ullared med en dotter som avskyr att shoppa och en son som kanske klarade sig lite bättre, tog hon fram en påse.

"Jag tänkte på dig när jag såg dessa. Tänkte att de måste jag ju bara köpa till Caroline."

Det var MORGAN-CHIPS!!   

Åh, så glad jag blev!!

Tänk, vad gulligt. Hon har haft fullt upp med barnen och att hålla reda på dem, men ändå fanns jag med i tankarna.

Jag blev verkligen superglad och kunde inte dölja det.

Jag ropade rakt ut "Ohh!! Åh, tack så mycket. Vad glad jag blev!"


 


På kvällen skulle vi på föreläsning med jobbet.

Innan dess bestämde vi oss för att gå ut och äta tillsammans.

I nya gallerian, som gör sitt bästa för att efterträda gamla Domus som fulaste byggnaden i landet, finns en restaurang med thaimat, eller kinamat... Har aldrig fattat riktigt skillnaden på det...

Khai Mui, kanske den hette...?
Maten var iaf god, MEN jag som köpte till läsk istället för vatten blev überbesviken när jag märkte att det inte smakade riktig cola! Hade jag betalt 20 spänn för ful-cola?!! HELL NO!!   


Någon tog bubbelvatten, men tyckte inte att det bubblade särskilt, och det gjorde inte ful-colan heller, passade jag på att gnälla.

Besvikelsen var total.

Funderade på att gå bort till kassörskan och hälla den över henne för att riktigt demonstrera mitt missnöje, men nöjde mig med att gnälla lite.

Pia, chefen kom och satte sig och fick såklart även hon höra mitt missnöje.

Någon mer stämde genast in i klagosången över kolsyran och Pia riktade blicken rakt mot mig och sa, som det mest naturliga i hela världen "Men då måste du ju säga ifrån. Du kan ju inte betala för något som du inte får."

Jamen... Ahh, vad jobbigt...

Det är ju lättare att bara gnälla istället för att göra något åt det.

Så fick hon syn på någon anställd och sa ifrån att kolsyran inte fungerade.

De kunde inte fixa det, sa de...

Men minsann om det inte funkade en stund senare.

Visserligen var maten redan nere vid det laget, men min cola skulle jag minsann ha! Så det tog jag, och lite extra mat, bara för att!

 

Efter maten bar det vidare till konserthuset och föreläsning av Thomas Gunnarsson, "Överlista Jante - Om konsten att lyfta sig själv och andra."


Han var bra att lyssna till och spexade till det ibland.

Det mesta visste man sedan tidigare, men vissa saker behöver man påminnas om.

Innan vi gick dit sa jag att jag kunde sköta föreläsningen istället, för jag vet att jag i ett blogginlägg för ett par år sen skrev något i stil med "Jante kan dra dit pepparn växer, jag är fan bäst!"    


Vissa saker var nya... Som det här med att bjuda igen.

Om någon bjuder på lunch... Då är man ju genast framme och säger "Jaha, då bjuder jag nästa gång".

Alltid ska man bjuda igen.

Alltid ska man få lite dåligt samvete för att man blir bjuden. Varför??

Varför kan man inte bara bli glad att någon ville bjuda på något?
Skulle det vara så otänkbart?

Skulle man inte vara värd någon annans bjudande?
Eller vadå?


Jag kom genast att tänka på chipspåsen och min reaktion.

Där var jag tydligen duktig som bara blev uppriktigt glad och sa tack, istället för att säga "Jaha, då köper jag en påse till dig en annan dag".

Och faktiskt, visst är det roligare att ge någon något om de uppskattar det, än om de genast får dåligt samvete och ska oja sig över hur de ska bjuda igen?


Nä, jag har blivit riktigt duktig på det här med självkänsla tror jag. För det mesta iaf.

Har lärt mig att uppskatta små överraskningar och inse att om någon vill ge mig dem, så är jag uppenbarligen värd dem. Varför skulle jag inte vara det?
Varför skulle du inte vara det?


Ett par tankeställare fick vi oss.


Till en början var det lite svårt att fokusera på vad han sa eftersom mitt huvud mest funderade på om han gått en kurs hos Jonas Gardell.

Inget fel i det, jag älskar Jonas Gardell. Det finns ingen som så bra blandar det kiknande skrattet med den hopplöst sorgliga sorgen. Han är en underbar berättare och jag har både läst alla hans böcker och hört dem på ljudbok.

Men ändå...

Thomas pratade med precis samma rytm. Samma andningspauser, samma sätt att emellanåt prata med mycket luft, samma sätt att hoppa omkring och lite grann glytta sig på scenen.

Väldigt mycket av själva uppträdet påminde om Jonas, så jag undrar än...

Kanske borde skriva till honom på facebook och ställa frågan?


Aja, efter en stund fick jag knuffa bak den tanken så jag kunde lyssna bättre.


Som vanligt när vår grupp är på något slags tillställning, så tror jag att det var vi som hördes mest av alla i hela salen. Jag och Pia är väl kanske de mest högljudda och vi skrattar rakt ut och väldigt högt om vi tycker något är roligt.

Det var som för ett tag sen när vi var ute på Duvanders och åt lunch. (Kanske när Lotta fyllde år?)

Då satt vi iaf där och åt.

Som vanligt höll väl jag och Pia lite låda, och efteråt har vi fått berättat för oss att andra gäster som satt i närheten hade bett om ett annat bord en bit längre från vårt gäng...   

Oooops...

Aja, vi har inte tagit åt oss av det direkt, så vi fortsätter att ha trevligt så ofta vi kan   


Vill någon gissa vad han försöker demonstrera på bilden nedan, förresten?


 

Ah, det kanske inte syns så bra, men det är en elkabel med tillhörande dosa, och han försöker visa att man kan stänga av sin energi när energitjuvar kommer i närheten, hehe!

Lättare sagt än gjort många gånger, men visst kan man...


Det blev sent och jag är nyss hemkommen.

Nu blir det slapp i soffan med Nick och Bailey och sen kallar sängen.

Chipsen tar jag hem imorgon, vågade inte riskera att bli av med dem på föreläsningen!   


#Jante #KhaiMui #ThomasGunnarsson #FulCola #Morganchips

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Olsson - 31 mars 2016 18:15

Det här är rena tramseriet!http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/opposition-vill-att-eriksson-s-avgar/   Jag hörde redan imorse på radion att treklövern och SD kräver ordförandes avgång och jag satte nästan i halsen!Helt ärligt; det är v...

Av Caroline Olsson - 31 december 2015 22:39

Så var det dags att summera det gångna året än en gång. Jag höll först på att glömma mitt årliga inlägg och var på väg att gå och lägga mig utan det, men kom på att det trots allt är en tradition, så lika bra att hålla den igång!   Året har bju...

Av Caroline Olsson - 1 november 2015 21:30

Ibland är jag lite extra modig!Ibland får man helt enkelt lägga rädslan åt sidan och prova på något skrämmande. Efteråt är det enormt stärkande.   Min fina Shiny har jag haft i 12 år, och sedan jag fick henne har jag inte ridit någon annan häst...

Av Caroline Olsson - 28 oktober 2015 16:15

För ett par veckor sen fick jag eld i baken!!Plåtslagaren skulle komma på måndagen, och på fredagen kom jag på att jag måste måla klart "lådan" under taket innan hängrännorna kommer på plats!   Som tur var skulle jag släppa ut hästarna på helgen,...

Av Caroline Olsson - 27 oktober 2015 22:30

Nä minsjäl!Det var det värsta!   Han den där som varit så få förunnad är det dags att lägga på hyllan nu! Att han är sjukt skum har jag redan konstaterat. Det kan gå ett par veckor utan att han hör av sig, och sen plötsligt hör han av sig var...

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards