Direktlänk till inlägg 26 april 2015

Starka kvinnan!

Av Caroline Olsson - 26 april 2015 21:45

Idag är jag starka kvinnan i dubbel bemärkelse!


Vannebergas "starka kvinna" kallar jag mig lite skämtsamt eftersom jag är ordförande i vattensamfälligheten hemma i byn.

I förmiddags var det dags för årsmöte.


Till mötet hade en motion inkommit.

En herre som bygger i byn hade inkommit med motionen som gick ut på att man ska betala utefter förbrukning istället för som vi idag har det, att alla fastigheter är anslutna och avgiften är en medlemsavgift, oberoende av förbrukningen.


I praktiken är förändringen inte lösbar, eftersom det måste till en förändring i föreningens stadgar för att kunna genomföra detta, men alla motioner ska behandlas.


Jag tog upp den, läste den högt, lämnade ordet fritt, det diskuterades och till sist frågade jag om vi kunde gå till beslut.

Ingen sa något, så jag sa att de som röstade för den skulle räcka upp handen.

Då höjde författaren sin hand och började prata igen!!

Han menade att vi inte behövde säga ja eller nej, utan att man kunde ta med det i tankarna framöver.

Jag meddelade att årsmötet hade fått in en motion och därmed skulle den behandlas.

Huruvida vi tog tankarna med oss vidare är en annan fråga, men den har inkommit och ska behandlas.

Mitt i min förklaring gällande förfarandet (jo, jag har varit med i ett par olika styrelser genom åren och vet formalian) avbröt farbrorn och skulle förklara en gång till hur han tänkte.

Det kunde jag såklart inte finna mig i, så jag fick ryta till.

Jag pekade på honom och höjde rösten till ett högt "URSÄKTA...!"

Så tystnade han och jag drog ett andetag, sen fortsatte jag. "Ursäkta. Här är det jag som är ordförande och fördelar ordet. Jag skulle uppskatta om jag fick tala till punkt."

Sen blev det omröstning och ingen röstade för motionen. Inte ens han själv.   


Efter mötet kom flera av medlemarna fram och klappade mig på axeln och tackade för ett väl genomfört årsmöte.

De var väl också trötta på hans kackel   


Stärkt av detta bytte jag genast om när jag kom hem och drog fram klipparen!!
Lite tjurig var den efter att ha stått i ett par månader, men minsann om jag inte fick liv i den!!   

Så klippte jag hela baksidan!

Svettigt blev det, men det var hög tid.

 


Pappa hade ringt under tiden jag var på möte, och bjudit in till korvgrillning på gammaldags vis.

Han hade en risbunke som skulle eldas upp, och glöderna skulle vara lagom ungefär när mitt gräs var färdigklippt.

Så jag körde såklart bort.

Den godaste korven grillas på detta sätt.

Grillar är till för amatörer!!




 

Världens sötaste prinsessa, närmare bestämt brorsdottern Nathalie var såklart också på plats.

Inte svårt att se vem hon brås på   


 


Väl hemma tog jag minsann tag i klipparen igen och klippte även framsidan.


Jisses, vad jag har klippt i träklossar med spik, tegelpannor, buntband och annat skit idag   

Men nu är skitet borta och nästa gång slipper jag förhoppningsvis hoppa och skrika varannan meter   

Skönt att få det gjort.


Sen blev det de sista 3 timmarna av Band of brothers, så nu är de slut   

Tyvärr hade Skägget inte Pacific på DVD, så den kunde jag inte låna...

Får väl se om någon annan har den...


Ähh, nu är det ändå dags att sova snart.

Det har varit en överraskande bra helg, och med den vetskapen kommer jag sova himla gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Olsson - 31 mars 2016 18:15

Det här är rena tramseriet!http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/opposition-vill-att-eriksson-s-avgar/   Jag hörde redan imorse på radion att treklövern och SD kräver ordförandes avgång och jag satte nästan i halsen!Helt ärligt; det är v...

Av Caroline Olsson - 31 december 2015 22:39

Så var det dags att summera det gångna året än en gång. Jag höll först på att glömma mitt årliga inlägg och var på väg att gå och lägga mig utan det, men kom på att det trots allt är en tradition, så lika bra att hålla den igång!   Året har bju...

Av Caroline Olsson - 1 november 2015 21:30

Ibland är jag lite extra modig!Ibland får man helt enkelt lägga rädslan åt sidan och prova på något skrämmande. Efteråt är det enormt stärkande.   Min fina Shiny har jag haft i 12 år, och sedan jag fick henne har jag inte ridit någon annan häst...

Av Caroline Olsson - 28 oktober 2015 16:15

För ett par veckor sen fick jag eld i baken!!Plåtslagaren skulle komma på måndagen, och på fredagen kom jag på att jag måste måla klart "lådan" under taket innan hängrännorna kommer på plats!   Som tur var skulle jag släppa ut hästarna på helgen,...

Av Caroline Olsson - 27 oktober 2015 22:30

Nä minsjäl!Det var det värsta!   Han den där som varit så få förunnad är det dags att lägga på hyllan nu! Att han är sjukt skum har jag redan konstaterat. Det kan gå ett par veckor utan att han hör av sig, och sen plötsligt hör han av sig var...

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards