Alla inlägg den 14 augusti 2015

Av Caroline Olsson - 14 augusti 2015 21:45

Jag har sen semestern började tänkt att jag skulle åka till mormor en dag när andan faller på.

Då tänkte jag ta med Nick och sova över, så det har inte blivit av...


Så idag fick jag ett infall!
Jag behöver ju faktiskt inte övernatta, när jag var mindre åkte vi ner över dagen bara, och SÅ långt är det inte till Simrishamn. Håkan på jobbet pendlar ju varje dag!


Sagt och gjort.
Jag slog mormor en signal och körde ner.

När jag kom fram upptäckte jag att det var en jäkla tur att jag lämnat gangstern hemma, för mormor har gått & skaffat katt!   


Tydligen har min kusin flyttat till lägenhet från hus, och kunde inte ta katten med sig.

När barnbarnsbarnet så spände ögonen i mormor och en sällan skådad vädjande blick mötte hennes och han med darrande underläpp frågade om hon inte snälla, rara, söta Dagny kunde tänka sig att ta hand om honom, annars skulle han ju aldrig mer få se honom....?
Då kunde hon helt enkelt inte säga nej.


Så nu är det slut på vildkatter i drivhuset. Fille har skrämt iväg allihop och intagit reviret!

I koppel... Men ändå!


Hemskt söt är han, och hemskt kelen.


Det blev såklart en fika. Hembakt vetebröd, havreflarn och sockerkaka.

SEN en macka, men när hon som vanligt drog fram en såndär söt, sliskig marmelad av något slag sa jag nej tack...

Nuförtiden har jag förmånen att kunna skylla på laktosintolerans, så jag kan "tyvärr" inte längre äta ost, hehe.

Fast som vanligt kunde jag inte ljuga, utan började strax fnissa och fick krypa till korset och erkänna att jag inte gilar såntdär... Vilket jag iofs påpekar varenda gång det erbjuds, men antingen börjar tanten få dåligt minne eller är hon en envis jäkel, precis som jag.   

Ja, jo. Hos mormor tar vi kakorna först och mackan sen. Kakorna vet hon ju att jag äter, och jag skulle tro att det är den där viljan om att visa vad goda saker hon gjort och få lite uppskattning som gör att hon först får bjuda på något och SEN tar fram det där som jag alltid tackar nej till.

Gud förbjude att mackorna skulle ätas först och jag sen inte skulle orka med hennes hembakta kakor!


När det var avklarat frågade hon om jag brukade borsta mina katter... För hon hade fått "en såndäringa borste av nåt slag med katten", men hon fick liksom inte till det.

När hon drog fram den visade det sig vara en bra borste, likadan som den jag har hemma, och Fille älskade den!   


Så efter kattaborstning blev det dags för bomullslusjakt.

Hon har ställt in de angripna växterna i ett eget rum, och nu jagar hon bomullslus för fulla muggar!

Räliga jäklar, måste jag säga!   


Mormor är för rolig!
Hon är gammal sjuksköterska och tycker att det mesta inte är särskilt mycket är äckligt.
Hon är inte rädd för något alls. Särskilt inte sprutor.

Undrar om hon verkligen är min mormor?
Jag tror att mamma föddes av någon annan och adopterades.


Både jag och mamma är de värsta räddhararna när det kommer till sprutor.

När jag hade knäckt beckenbenet och mamma skulle ge mig en blodförtunnande spruta en dag när distriktssköterskan inte kunde komma hem och göra det, höll vi båda på att svimma.

Flera gånger siktade hon, flera gånger skrek hon "Ohh!!" när hon var riktigt nära, och flera gånger var jag på vippen att slå henne i huvudet med min leverpastejmacka för att hon skrämt livet av mig med den förbolta sprutan och sen backat i sista sekund   

Eller som när mormor skulle på PRO-dans med tillhörande julbord och jag skulle "passa moffar" som var i princip helt både blind och döv med stomipåse och diabetes och jag skulle ge honom insulinsprutan i magen innan kvällsmackan.

Han lyfte på tröjan liksom på känn, för han visste typ var bästa stället var att sikta.

Jag ville verkligen inte göra någon något så ont som att spetsa människan, så jag frågade om jag skulle ta det försiktigt eller köra in den, liksom   

"Äh, fan. Bara gör det snabbt" tyckte moffar, och när hade tagit ordentligt med sats, samlat mod till mig och jag i sista sekund skulle hejda mig och skrika "Ohh!!" precis som mamma gjort med mig, flög mormors ande i mig!
Typ... eller nåt... Jag tjoffade iaf in sprutan, tryckte till och fick ut fanskapet igen! *Puh*

Jo, jag är nog mormors barnbarn ändå... Det kanske bara skippade en generation??


Sen åt vi kräftor.

Åt helvete med mackorna som mormor sagt till oss. Kräftorna hade jag spanat in ute i brygghuset redan tidigare.
Julbord? Nähe tack! Kräftskiva tog vi!


Det är lustigt, det där...

Varje gång jag kommer hem till mormor blir det en trip down memory lane.

För det mesta kommer vi på roliga saker och skrattar en massa, men ibland händer det, allt oftare sen min världens bästa mamma dog, att vi pratar om sorgligheter också...

Fast det behövs väl det också, tänker jag...


Just det, det var ju det jag skulle komma fram till, med tanke på mormors oförmögenhet att tycka något är äckligt!

Jag hjälpte henne med datorn.

Det kom inga siffror när hon tryckte, ett riktigt mysterium, och jag blev utnämnd världens bästa datorfreak när jag sa att hon nog kommit åt NumLock bara   

Så hon blev kvar på kontorsstolen och jag satte mig på sängen och klappade katten.

Plötsligt kastade hon ur sig "Kan du klippa väck den skinnflisan där under foten?"

Som om det var huuuur normalt som helst!

Jag lyfte blicken, aningen konfys och såg att hon satt med benet i vädret och saxen i högsta hugg!!

Say whuuuuut??????   


Jaha.......? Ehh.....

"Ja, jag ser ju inte sen jag opererade knäna. Jag kan inte böja benet så liksom"

"Aha... hehe..."   Uggh.......

Det var inte mycket att be för, så jag tog saxen och klippte väck skinnflisan   


Ja, jisses....

Nu är jag åtminstone hemkommen och Nick har snusat igenom mig ordentligt.

Nu ska jag varva ner och borsta min katt. Han gillar också sin borste, fast att Nick har ätit på den, så den är lagad med eltejp... Kanske skulle köpa en ny??
Å andra sidan får mormor säkert inte rätt på sin nya, fina borste, så jag kanske snor den nästa gång jag är där istället!
Gage för fotvård, kanske!    

 



#minnen #mamma #mormor #moffar #diabetes #kräftor #Österlen #Fille #sjuksköterska #spruta #spruträdd

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Skapa flashcards