Alla inlägg under mars 2016

Av Caroline Olsson - 31 mars 2016 18:15

Det här är rena tramseriet!
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/opposition-vill-att-eriksson-s-avgar/


Jag hörde redan imorse på radion att treklövern och SD kräver ordförandes avgång och jag satte nästan i halsen!
Helt ärligt; det är väl ändå inte ordförande som fattar besluten?
På den tiden jag var politiskt engagerad fattades besluten av alla ledamöter i nämnden.
Så länge det går bra slår alla stolt sig för brösten, men när det börjar svaja, då hänger man ut sin ordförande.

Tar den lätta vägen.

Slår ifrån sig.

Man menar att ordförande skulle försäkrat sig om att sparkraven genomfördes. Men faktiskt; är det inte allas skyldighet?

Sitter man i en nämnd så räcker det inte att gå till möten och svara ja eller nej vid voteringarna. Man har faktiskt ett ansvar som förtroendevald, ordförande eller ej!


Vid ett nämndssammanträde finns representanter för förvaltningen med. Oftast chefen.
Vad är det som hindrar ledamöterna i nämnden att ställa frågan och kräva svar?


Nä, det här är bara dumt och, rent ut sagt, förjävligt.

Skärp till er för fan.

Ta ert ansvar.

Inse att ni är lika mycket skyldiga som Marianne Eriksson.


Sen ska man inte heller glömma att under tiden det blå blocket satt i majoritet gick det lika mycket käpprätt åt helsike. Under de år jag satt med i Omsorgsnämnden under blått styre tror jag inte vi höll budget ett enda år.


Särskilt sedan vi införde deras lysande förslag om fritt val inom hemtjänsten.

Det innebär att privata företag också kan utföra hemtjänst, men om deras personal blir sjuk eller av annan anledning inte dyker upp är det kommunen som har sistahandsansvaret.
Det innebär att ena dagen har kommunen behov av precis det antal personal som krävs för den egna verksamhete, och andra dagen kan man behöva personal som täcker upp för, i värsta fall, flera hundra anställda hos en privat som inte dyker upp! Hur kostnadseffektivt blir det att ha flera anställda som ena dagen inte behövs och nästa behövs de?

Dessutom är det ingen som vill ingå i den där personalpolen, vilket man ju kan förstå.


Men det kanske inte gills...?
Det var ju inte då det stormade och kommunledningen bestämde sig för att sätta ner foten.

Det är kanske det som räknas.

Att fjäska för höjdarna.

Halshugga och smutskasta så många man kan för att själv ta ett kliv upp på stegen.


Kanske var det därför jag inte klarade fler år inom politiken.

Kanske är jag lite för reko och vill vinna förtroende på att vara rättfram och schysst.

Kanske, men i så fall slipper jag det gärna!


#Omsorgsnämnden #Kristianstad #Kommun #MarianneEriksson #Marianne #Ordförande #Ledamöter #Ledamot #Treklövern #SD #Sossarna

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Skapa flashcards