Alla inlägg den 26 maj 2015

Av Caroline Olsson - 26 maj 2015 23:45

Idag var jag hos min tandläkare.

Jag kör till Hässleholm från Kristianstad av flera anledningar.


Från början var det för att FTV försökte blåsa mig på tiotusentals kronor för 2 tänder jag saknar.

Jag har alltså 2st mjölktänder, mina hörntänder i överkäken kvar eftersom det inte finns några "riktiga tänder" att ta fram. Alla människor har inte anlag för alla tänder, och jag är en av dem som alltså saknar två!

FTV har byggt på mina mjölkisar ungefär vartannat år eftersom de ändå varit i hyfsat skick.

Dessutom har de sagt att jag den dagen det inte längre går kommer att få betala implantat eller kronor själv... Inte billigt!   


När jag sen började på Regionen och Enheten för Tandvårdsstyrning jobbade jag med att kontera och attestera fakturor för den tandvård som man av olika anledningar inte betalar själv.

Det finns vissa sjukdomar och sjukdomstillstånd som gör att man har rätt till tandvård som Regionen betalar, och själv betalar man bara patientavgiften, som om man gick till doktorn.

Eftersom många fakturor var felaktiga var jag tvungen att lära mig regelverket och taxan som gällde.

En dag fick jag en ljus idé.

Jag frågade Stig-Erik, en av våra bedömningstandläkare om jag inte skulle passa in i kategorin S1...

Jodå! Visst gjorde jag det.

Jag skulle alltså inte alls betala för implantat eller kronor. Det skulle Regionen göra!!
Fasen vad arg jag blev på min tandläkare!!
Jag skrev ut regelverket och tog med till henne vid mitt nästa besök.

Bläddrade fram till sidan om just S1 och visade henne.

Hon försökte pladdra bort det om att det skulle vara flera tänder för att det skulle gälla, men jag hade läst på.

Tillochmed treorna räcker det att det är en tand som är borta, så får man en ny... lätt beskrivet...


Passar på att tillägga att jag inte alls är särskilt sjuk, gruppen S1 är till för patienter som lider av "medfödd missbildning", hur kul nu det låter.

Men det kan t.ex vara att man har aplasier, alltså saknar anlag för vissa tänder.

Ju längre in i käken det är, desto fler ska saknas för att man ska ha rätt till tandvården, kort redogjort.


När det besöket var över och jag hade betalat vad det nu var jag betalade för sa jag till i receptionen att jag tänkte byta tandläkare. Till en som kan regelverket.

Dagen efter frågade jag en av våra andra bedömningstandläkare på jobbet om inte han kunde fixa mina gaddar, och det kunde han!   

Sen dess har jag gått kvar hos dem.

Han är tandläkare och frun är hygienist. Jättefina människor som verkligen är omhändertagande och värnar om oss patienter.

Jag är helnöjd med mitt beslut och kör gärna de där extra milen någon gång om året.


Kalla Faktas granskning tycker jag visar på problem i både Folktandvården och den privata sektorn.

Att man ägnade mer tid åt Folktandvården beror ju på att de visade mest fusk, eller problem eller vad man nu väljer att kalla det.
Dessutom blev det en smula löjeväckande att damen i början av programmet pratade sig varm för Folktandvården och hur fantastisk den verksamhet hon själv jobbar i är... När hon sitter och brer på om att de minsann inte har något vinstdrivande intresse. De finns till för sina patienter och värnar om dem - rätt vård vid rätt tillfälle till rätt pris.
Senare i programmet skulle visa sig vara så att de som jobbar inom just Folktandvården har möjlighet till ganska bra bonusar och någon framåt slutet på frågan om man alltså kan säga att de visst har avkastningskrav på sig svarar lite tryckt att "Mjo... Det kanske man skulle kunna säga".
Så mycket för att de inte ville tjäna pengar!


Jag köper tanken på Folktandvården som en gång fanns, liksom jag tycker om sossarnas gamla ideal som sedan länge glömts bort. Vård ska inte vara vinstdrivande, men det är nog rätt kört i dagens samhälle!


Privat eller offentlig vård, pengar är pengar och behövs för att man ska kunna ro runt verksamheten.


Jag har alltid trott på Folktandvården och gått dit av ren princip!

Som sagt bytte jag till en privat klinik för några år sedan och skillnaderna är tydliga.

 
På den privata kliniken kallas man till sin undersökning, och hittar man ett litet hål så fylls det direkt.
På Folktandvården måste man boka en ny tid för att laga tanden.
Oftast är väntetiden minst 3 månader, om man, som jag, inte släpper in vem som helst i munnen utan vill ha samma tandläkare.
Efter dessa månader har det i bästa fall "bara" gått så långt att man behöver rotfylla, i värsta fall är tandskrället utom räddning och måste dras ut.


Privattandläkarna vet att de är beroende av nöjda kunder, annars får de lägga ner.
Klart en bidragande faktor till att de är mer service minded.


Sen är det klart inte särskilt överraskande att Folktandvården tvingas börja med bonusar etc. till sina anställda för att försöka locka personal. De duktiga vet att de har gott rykte och startar ofta eget när det spridit sig. Så klart att FTV måste gripa efter halmstrån för att lyckas behålla några.


En stor del av problemet med överdebiteringar skulle lösas genom en förändring av Försäkringskassans uppdrag.
Ge dem uppdraget att skicka en kopia på brevet som går till kliniken om felaktig debitering till berörd patient.
Till sist slutar klinikerna att överdebitera eftersom det tar onödig tid att administrera återbetalningar.

Ytterligare en tanke efter att ha sett Kalla Fakta är det här med egenansvar...

Någon form av egenansvar har man väl ändå när man går till tandläkaren?
Om min tandläkare säger att jag har 17 början till hål och 5 som behöver lagas måste jag ju ifrågasätta det, särskilt om jag inte hade ett enda vid förra undersökningstillfället!
När min gamla tandläkare plötsligt kom med ett sådant chockbesked blev jag såklart nyfiken och undrade hur det såg ut på röntgenbilden! När hon då inte kunde visa något särskilt blev det ju rätt tydligt att det kanske inte var riktigt rätt.


Surtanterna som kollar ICA-kvittona maniskt för att se så de säkert fick de 2,40kr i rabatt på osten kanske skulle kolla sina tandläkarkvitton lite?
Om man ser att de har debiterat t.ex 3st tandstensborttagningar vid samma besök kanske det är dags att ifrågasätta det?!
Men nej, man betalar glatt och kör vidare till ICA och kollar kvitton där.
Jag fattar inte riktigt skillnaden faktiskt.
Men det är klart... Det är ju lättare att gnälla på att man blivit blåst än att inse och erkänna sin egen del i det hela!

Nu vet jag iofs att jag är lite FÖR bra på det där med ansvar.
Jag tar gärna på mig lite mer än det jag egentligen är helt skyldig till, även om jag på skämt försöker skylla på såväl omständigheter som andra människor.

För mig är det en viktig fråga, det där med ansvar. Man måste våga stå för det man gör och ta konsekvenserna.

I slutändan är det bara upp till dig hur du ska må och agera.

Fler borde tänka på det.

Du kan inte välja hur andra människor agerar, men du kan välja hur du bemöter det.


Nu ska jag iaf sova.

Nöjd med mitt tandläkarbesök som inte visade några hål denna gång heller.


Avslutar dagen med en tanke på Inger och Kenneth Adregård på Djupadalskliniken i Hässleholm.

Det är alltid lika trevligt att komma dit. Tack för idag   


#Tandläkare

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards