Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

Vems ansvar, vems val?

Av Caroline Olsson - 5 januari 2010 13:30

Alltså... Är detta en så stor grej som man gör det till egentligen?

Om nu folk är beredda att ge sig ut i snökaos, storm eller spöregn för att få i sig ett bloss eller två, har då jag med det att göra? Varför skulle jag bry mig?

Var kommer denna storebrorsmenalitet ifrån?

Jag är benägen att hålla med Bengt Gustavsson (M) om att folk gör sina val och får stå för dem och ta dess konsekvenser.

Vill de förkorta sina liv med ett par år, be my guest, jag lägger mig inte i det...

Jag förstår inte varför arbetsgivaren skulle göra det heller.


OK om man kör argumentet att de snyltar på arbetstiden. Det tycker jag också, till skillnad från Gustavsson är orättvist. Men om nu reglerna är sådana är det väl bara att gå med ut? Vem har sagt att man måste röka för att vara ute?

Som anställd på bemanningsföretag får man se en hel del olika arbetsplatser med olika regler.
På vissa får rökarna göra sitt under fikapauser, och hålla sig resten av tiden. Eller stämpla ut om de känner ett trängande behov emellan. Det tycker jag är helt rätt!
På andra får de gå ut när som helst, och då gör de verkigen det 2ggr i timmen!!

Inte nog med det, de står/sitter gärna där 15 minuter åt gången dessutom!

På sådana arbetsplatser kan jag mycket väl få för mig att helt sonika följa med ut i gemenskapen och bara stå där och snacka skit! Ja, vadå? De kan ju inte gärna säga nåt. Kan de stå där så kan väl jag?!   

Det blir så tydligt om någon går ut och ställer sig utan att ha något egentligt ärende på det viset. DÅ jäklar reagerar folk, kan ni tro! Testa det!
Även de som aldrig gnällt på rökarna kan komma med en fräsig kommentar, haha!!   

Fast är det skitväder kan de gott stå där och huttra för sig själva. Då kan man gärna sätta sig med en kopp kaffe på andra sidan fönstret och "skåla" lite med, hehe.    Jag och en kollega gjorde en sådan kupp under en vecka för några år sen. Så fort de andra gick ut, satte vi oss i fikarummet där man såg dem stå och huttra. Vi tog en kopp kaffe på insidan och visade hur gott vi värmde oss, hahaha!


Gustafsson säger enligt tidningen att facket borde ställa upp. "De borde ställa upp för sina medlemmar, som blir utkastade i snö och rusk för att ta sig ett bloss."

 

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100105/KRISTIANSTAD/701059863/1338/BROMOLLA/&/Gustafson-tar-strid-for-ratten-att-roka-i-stor-debattartikel


Här kan man ju undra om han talar om detta som en metafor, eller om han vill röka inomhus nu när det snöar och ruskar...?

Förlåt mig, och kommer jag hem till dig ska jag inte säga ett ljud om du blossar inomhus, för det har jag inte med att göra. Jag kan faktiskt till och med tycka att det luktar lite gott... en stund... Men på jobbet vill jag gärna slippa...
Där vill jag ha frisk luft så man kan tänka klart. Inte tårande, svidande ögon och astma... 


Nja...

Som sagt. Låt folk ta ansvar för sina handlingar och själva ta konsekvenserna för de val de gör.

Arbetsgivaren kan skita i hurvida folk taggar eller inte, så länge de inte gör det på betald arbetstid, då andra jobbar.

Det är upp till var och en om man vill sitta inne i värmen på rasten eller stå ute och frysa röven av sig. Ledig tid kan man göra vad man vill med.

Sätt istället upp regler om att de får stämpla ut om de behöver gå ut mellan rasterna!

För övrigt;  live and let die... (eller säger man live and let live, kanske?   )

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Olsson - 31 mars 2016 18:15

Det här är rena tramseriet!http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/opposition-vill-att-eriksson-s-avgar/   Jag hörde redan imorse på radion att treklövern och SD kräver ordförandes avgång och jag satte nästan i halsen!Helt ärligt; det är v...

Av Caroline Olsson - 31 december 2015 22:39

Så var det dags att summera det gångna året än en gång. Jag höll först på att glömma mitt årliga inlägg och var på väg att gå och lägga mig utan det, men kom på att det trots allt är en tradition, så lika bra att hålla den igång!   Året har bju...

Av Caroline Olsson - 1 november 2015 21:30

Ibland är jag lite extra modig!Ibland får man helt enkelt lägga rädslan åt sidan och prova på något skrämmande. Efteråt är det enormt stärkande.   Min fina Shiny har jag haft i 12 år, och sedan jag fick henne har jag inte ridit någon annan häst...

Av Caroline Olsson - 28 oktober 2015 16:15

För ett par veckor sen fick jag eld i baken!!Plåtslagaren skulle komma på måndagen, och på fredagen kom jag på att jag måste måla klart "lådan" under taket innan hängrännorna kommer på plats!   Som tur var skulle jag släppa ut hästarna på helgen,...

Av Caroline Olsson - 27 oktober 2015 22:30

Nä minsjäl!Det var det värsta!   Han den där som varit så få förunnad är det dags att lägga på hyllan nu! Att han är sjukt skum har jag redan konstaterat. Det kan gå ett par veckor utan att han hör av sig, och sen plötsligt hör han av sig var...

Presentation

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att ta hand om ett omplaceringsdjur? (Glöm inte att kontakta mig i så fall www.carolz.se eller carolz_84@hotmail.com)
 Helt klart
 Kanske
 Det beror på
 Antagligen
 Antagligen inte
 Absolut inte

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carol'z

Dela

Bookmark and Share

Min Instagram


Ovido - Quiz & Flashcards